هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی | راهنمای کامل ۱۴۰۳

هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی | راهنمای کامل ۱۴۰۳

هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی

هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی در سال 1404، بر اساس تعرفه های مصوب کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تعیین می شود و هر شهروندی که قصد پیگیری امور قضایی اش را دارد، باید این هزینه ها را پرداخت کند. این مقاله به شما کمک می کند تا با همه جزئیات تعرفه ها، تخفیف ها و شرایط خاص پرداخت در سال جدید آشنا شوید تا قدم های حقوقی تان را با آگاهی کامل بردارید.

خب، می رسیم به یک موضوع مهم و شاید کمی پیچیده برای خیلی از ماها: هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی. این روزها که همه چیز داره به سمت الکترونیکی شدن میره، سیستم قضایی کشور هم از این قاعده مستثنی نیست. دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مثل یه پل ارتباطی بین ما و دادگاه ها عمل می کنن و کلی از کارهامون رو راحت تر و سریع تر پیش می برن. اما خب، استفاده از این خدمات هم مثل هر سرویس دیگه ای، هزینه داره. اینکه بدونیم این هزینه ها چقدره و برای هر خدمتی چقدر باید بپردازیم، حسابی بهمون کمک می کنه که با چشم باز و خیال راحت تری بریم سراغ کارهامون. توی این مقاله، قراره با هم همه این ریزه کاری ها رو بررسی کنیم تا دیگه هیچ ابهامی براتون نمونه و دقیقاً بدونید که برای ثبت شکایت یا هر درخواست قضایی دیگه ای، چقدر باید کنار بذارید.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: راهی آسان تر برای پیگیری پرونده ها

شاید براتون سوال باشه که اصلاً این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که این همه ازش صحبت می کنیم، چی هستن و چطور سروکله شون پیدا شده؟ قضیه اینه که چند سالی هست قوه قضاییه تصمیم گرفته با کمک فناوری و اینترنت، دسترسی مردم به عدالت رو راحت تر کنه. همین شد که بر اساس تبصره ۲ ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی الکترونیک، این دفاتر رو راه اندازی کردن.

هدف اصلی از تاسیس این دفاتر هم مشخصه: کم کردن رفت و آمدهای بی مورد ما به دادگاه ها و دادسراها، سرعت بخشیدن به روند پرونده ها و در کل، یه جورایی دم دست تر کردن خدمات قضایی برای همه. قبلاً برای هر کار کوچیکی باید کلی وقت می ذاشتیم و تو راهروهای دادگاه ها سرگردان بودیم، اما الان خیلی از اون کارها رو میشه همین جا، توی این دفاتر انجام داد. این یعنی هم وقت ما کمتر هدر میره، هم کارها دقیق تر و منظم تر پیش میره.

چه خدماتی در این دفاتر ارائه می شود؟

حالا که فهمیدیم دفاتر خدمات قضایی چی هستن، بریم سراغ اینکه چه کارهایی رو میشه توی این مراکز انجام داد. باور کنید لیست خدماتشون خیلی طولانی تر از اونیه که فکرش رو بکنید. اینجا فقط به پرکاربردترین هاشون اشاره می کنیم:

  • ثبت انواع دادخواست: اگه دعوای حقوقی دارید و می خواهید دادخواست بدوی، تجدیدنظر، فرجام خواهی، اعاده دادرسی یا حتی ابطال و… ثبت کنید، می تونید از طریق این دفاتر اقدام کنید.
  • ثبت انواع شکواییه و اعلام جرم: اگه قراره از کسی شکایت کیفری کنید یا جرمی رو اعلام کنید، این دفاتر بهترین جا برای شروع کار هستن و بخش زیادی از هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی به همین مورد برمی گرده.
  • ثبت اظهارنامه: اگه نیاز دارید اظهارنامه ای برای کسی بفرستید، چه حقوقی و چه کیفری، بازم این دفاتر کارتون رو راه می اندازن.
  • خدمات مربوط به سامانه ثنا: یادتونه قبلاً چقدر برای ثبت نام یا تغییر اطلاعات تو سامانه ها سختی می کشیدیم؟ الان توی این دفاتر میشه ثبت نام اولیه ثنا رو انجام داد، اطلاعاتتون رو ویرایش کرد، ابلاغیه های الکترونیکی رو دید و حتی رمز عبورتون رو بازیابی کنید.
  • ثبت درخواست گواهی: گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری یا گواهی پیشینه محکومیت مالی هم از طریق این دفاتر امکان پذیره.
  • سایر خدمات مهم: علاوه بر این ها، خدمات دیگه ای مثل تنظیم واخواست اسناد تجاری، افزودن اطلاعات ذی سمت به پرونده ها، ملاقات از راه دور زندانیان، تنظیم استشهادیه الکترونیک، ثبت اطلاعات ملک و محاسبه ارزش منطقه ای اون، ثبت مفقودی چک و کلی خدمات مشورتی دیگه هم توی این دفاتر ارائه میشه.

خلاصه که تقریباً هر کاری که نیاز به ارتباط با دستگاه قضایی داشته باشه و بشه الکترونیکی انجامش داد، توی این دفاتر فراهمه.

جدول کامل و به روز تعرفه خدمات دفاتر الکترونیک قضایی در سال 1404

خب، رسیدیم به بخش اصلی و مهم ترین قسمت مقاله: جدول تعرفه ها! همونطور که گفتیم، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هر سال یه لیست جدید از هزینه ها رو اعلام می کنه و ما باید بر اساس همین لیست، پول خدمات رو پرداخت کنیم. این تعرفه ها ثابت هستن و باید موقع استفاده از خدمات، همونجا پرداخت بشن. البته حواستون باشه که این تعرفه ها فقط مربوط به خدمات دفاتر هستن و هزینه دادرسی (که توی دادگاه پرداخت میشه) کاملاً جداست و بعداً اون رو هم توضیح میدیم.

در جدول زیر، آخرین تعرفه های سال 1404 رو برای شما جمع آوری کردیم تا دقیقاً بدونید برای هر خدمتی چقدر باید بپردازید. این جدول کامل ترین و دقیق ترین اطلاعاتی هست که می تونید پیدا کنید:

ردیف عنوان خدمت تعرفه سال 1404 (ریال)
1 تنظیم اظهارنامه 850,000
2 تنظیم شکایت/اعلام جرم/دادخواست/درخواست بدوی و اعتراضی 1,040,000
3 تنظیم واخواست سند تجاری 680,000
4 ثبت قرارداد و اعطای وکالت 680,000
5 تنظیم و ثبت لایحه/اعلام نظر کارشناسی 850,000
6 ثبت اطلاعات و ارائه شناسه قضایی (ثبت نام ثنا) 450,000
7 افزودن اطلاعات افراد ذی سمت به پرونده و اظهارنامه 95,000
8 افزودن پیوست (هر صفحه) 95,000
9 تایپ هر صفحه 285,000
10 پرداخت الکترونیکی درآمدهای عمومی و سپرده ها 100,000
11 چاپ و تحویل فیزیکی اوراق قضایی 75,000
12 پیگیری اظهارنامه/دادخواست 100,000
13 اطلاع رسانی وضعیت پرونده 100,000
14 ویرایش اطلاعات در سامانه ثنا 200,000
15 ورود به سامانه ابلاغ و رؤیت آن 100,000
16 تحویل رمز حساب کاربری 750,000
17 تقاضای گواهی عدم سوءپیشینه 155,000
18 دریافت هزینه تمدید پروانه وکلا/کارشناسان 100,000
19 اطلاع رسانی فرآیند دادرسی از طریق پیامک بر اساس تعرفه اعلامی از نهادهای متولی
20 دریافت نوبت مراجعه به واحدهای قضایی 60,000
21 شرکت در جلسه تحقیق و رسیدگی الکترونیکی ورودی 200,000 به ازای هر دقیقه 34,000
22 تکمیل فرآیند احراز هویت 105,000
23 درخواست گواهی پیشینه محکومیت های مالی 160,000
24 ملاقات از راه دور خانواده زندانیان ورودی 200,000 به ازای هر دقیقه 34,000
25 ارائه خدمات سیار
26 تنظیم استشهادیه الکترونیک 600,000
27 ارائه خدمات مشورتی جهت طرح و پیگیری امور قضایی (حداکثر 15 دقیقه) 1,325,000
28 خدمات خودکاربری
29 ثبت اطلاعات و محاسبه ارزش منطقه ای ملک 350,000
30 خدمات غیرحضوری دفاتر
31 ثبت درخواست داوری 745,000
32 خدمات شبه قضایی
33 برون سپاری اجرای احکام مدنی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی 850,000
34 تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات و ارائه شناسه قضایی 1,350,000
35 درخواست عفو و تخفیف و تبدیل مجازات 1,040,000
36 دادخواست ورود ثالث/جلب ثالث/اعاده دادرسی/تداخل شورای حل اختلاف 1,040,000
37 ثبت دعوای مراجع اختصاصی اداری و دیوان قضایی 1,040,000
38 ثبت اعتراض به آرای دادسرا، تجدیدنظرخواهی و اعاده دادرسی از آرای دادگاه های نظامی 1,040,000
39 صدور گواهی انحصار وراثت 1,040,000
40 ثبت مفقودی چک، اسناد، مدارک و اموال منقول 1,040,000
41 دریافت گواهی فوت از سازمان پزشکی قانونی 205,000
42 درخواست اعتبارسنجی افراد 205,000
43 ثبت تقسیم سهم الارث سهام عدالت 1,285,000
44 آماده سازی پیش نویس دادخواست/شکواییه/اعلام جرم/درخواست 2,025,000
45 تقاضای وثیقه گذار و کفیل 850,000

یادتون باشه که این تعرفه ها فقط برای خدماتی هستن که دفاتر الکترونیک قضایی ارائه میدن. هزینه دادرسی و سایر هزینه های احتمالی پرونده، مثل کارشناسی یا ابطال تمبر، جداگانه محاسبه میشن و باید تو مراحل بعدی پرداخت بشن.

تخفیفات و معافیت ها: شرایط خاص در پرداخت هزینه ها

خوشبختانه سیستم قضایی برای بعضی از اقشار جامعه، تسهیلاتی در نظر گرفته تا بار مالی پیگیری پرونده ها براشون کمتر بشه. این تسهیلات عمدتاً شامل تخفیف برای افراد معسر و معافیت کامل برای ایثارگران و خانواده های شهدا میشه. پس اگه جزو این گروه ها هستید، حتماً این بخش رو با دقت بخونید.

تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در صورت اعسار

شاید کلمه اعسار رو شنیده باشید. اعسار یعنی کسی که توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه های دادرسی یا سایر بدهی ها رو نداره. توی نظام قضایی ما، اگه کسی واقعاً معسر باشه و بتونه این موضوع رو ثابت کنه، می تونه از پرداخت برخی هزینه ها معاف بشه یا اینکه اونا رو به صورت اقساطی پرداخت کنه. اما آیا این موضوع شامل تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هم میشه؟

بله! کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این رو پیش بینی کرده. اگه شما قبلاً کد رهگیری اعسار گرفته باشید یا اینکه همزمان با ثبت شکایت یا دادخواست اصلی، دادخواست اعسار از هزینه دادرسی رو هم ثبت کرده باشید، می تونید تا 30 درصد تخفیف توی هزینه های دفاتر قضایی بگیرید. این یعنی تا سی درصد کمتر از مبلغ اصلی جدول بالا رو پرداخت می کنید. این یه امتیاز خیلی خوبه برای کسایی که واقعاً وضعیت مالی خوبی ندارن و نمی تونن همه هزینه ها رو یکجا بپردازن.

البته یه نکته مهم اینجاست که تخفیف در تعرفه دفاتر با اعسار از هزینه دادرسی فرق داره. اعسار از هزینه دادرسی مربوط به هزینه هایی هست که مستقیم به دادگاه پرداخت میشه (مثل هزینه هایی که برای شروع رسیدگی یا ادامه اون لازمه) و بحث تخفیف ۳۰ درصدی که اینجا مطرح شد، فقط برای هزینه های خود دفاتر خدمات قضایی هست.

معافیت ایثارگران و خانواده شهدا از پرداخت هزینه ها

خبر خوب برای ایثارگران عزیز و خانواده های محترم شهدا اینه که طبق یه توافق جدید بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و قوه قضاییه، این عزیزان از پرداخت هزینه های دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاملاً معاف هستن. این یعنی اگه شما جزو یکی از این گروه ها باشید، برای ثبت شکایت یا هر درخواست دیگه ای توی این دفاتر، نیازی به پرداخت هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی یا سایر خدمات ندارید و همه چیز براتون رایگان تموم میشه.

چه کسانی مشمول این معافیت میشن؟

  • خانواده های شهدا
  • جانبازان با حداقل ۲۵ درصد جانبازی
  • آزادگان

برای استفاده از این معافیت هم کار سختی ندارید؛ کافیه کارت ایثارگری تون رو ارائه بدید یا اگه لازمه، یه معرفی نامه رسمی از بنیاد شهید و امور ایثارگران بگیرید و به دفتر خدمات قضایی تحویل بدید. این یعنی دیگه دغدغه مالی برای پیگیری امور حقوقی و قضایی تون ندارید.

یه امکان ویژه دیگه هم برای ایثارگرانی که به خاطر مشکلات جسمی یا حرکتی نمی تونن حضوری به دفاتر مراجعه کنن، فراهم شده. این عزیزان می تونن با شماره ۱۴۷۰ تماس بگیرن و خدمات مورد نیاز رو در منزل یا هر مکان دیگه ای که خودشون اعلام کنن، دریافت کنن. این هم یه امکان خیلی خوبه که نشون میده دستگاه قضایی به فکر راحتی همه شهروندان، به خصوص ایثارگران هست.

نکات مهم قبل از ثبت شکایت و در مورد پرداخت هزینه ها

قبل از اینکه پاتون رو بذارید توی یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و دست به کار ثبت شکایت یا دادخواست بشید، لازمه چند تا نکته مهم رو بدونید. این نکات هم بهتون کمک می کنه که کارهاتون راحت تر پیش بره و هم جلوی هزینه های اضافی و سرگردانی رو می گیره.

چگونه هزینه ها را پرداخت کنیم؟

پرداخت هزینه ها توی دفاتر خدمات قضایی معمولاً کار سختی نیست. اکثر این دفاتر دستگاه های کارتخوان (POS) دارن و شما می تونید همونجا با کارت بانکی تون پرداخت رو انجام بدید. بعضی وقت ها هم ممکنه امکان پرداخت آنلاین فراهم باشه که خب اون دیگه خیلی راحته. اما مهم ترین نکته اینجاست که بعد از پرداخت، حتماً رسید پرداخت رو بگیرید و اون رو تا پایان پرونده تون پیش خودتون نگه دارید. این رسید مدرک معتبر شما برای اثبات پرداخت هزینه هاست و ممکنه بعداً به دردتون بخوره.

چه مدارکی برای ثبت شکایت لازم است؟

برای اینکه کارهاتون بدون دردسر پیش بره و مجبور نشید چند بار برید و بیاید، لازمه که مدارکتون کامل باشه. مدارک اصلی که برای ثبت شکایت الکترونیکی نیاز دارید، این هاست:

  • کارت ملی هوشمند (یا شناسنامه و کارت ملی قدیمی)
  • حساب کاربری فعال در سامانه ثنا: اگه حساب ثنا ندارید، باید اول ثبت نام کنید.
  • مدارک هویتی کامل خودتون و طرف مقابل (خوانده یا متشاکی علیه)
  • اسناد و مدارکی که ادعای شما رو ثابت می کنه (مثل قراردادها، فاکتورها، پیامک ها، شهادت شهود و…)
  • آدرس دقیق و شماره تلفن خودتون و طرف مقابل

اگه مدارکتون ناقص باشه، ممکنه ثبت شکایت یا دادخواستتون انجام نشه یا با تأخیر زیادی روبرو بشید.

فرق هزینه دادرسی با تعرفه دفاتر خدمات قضایی چیست؟

این یکی از سوالات پرتکرار و مهمیه که خیلی ها باهاش درگیرن. اجازه بدید یک بار برای همیشه این قضیه رو روشن کنیم: تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که تو جدول بالا دیدید، فقط هزینه خدماتیه که خود دفاتر به شما میدن (مثل تنظیم و ارسال شکواییه). اما هزینه دادرسی، پولی هست که شما برای شروع و ادامه رسیدگی به پرونده تون به حساب دادگستری واریز می کنید و این هزینه جدا از تعرفه دفاتر هست.

میزان هزینه دادرسی هم بر اساس نوع پرونده (حقوقی یا کیفری)، ارزش خواسته (مبلغی که مطالبه می کنید) و مرحله رسیدگی (بدوی، تجدیدنظر و…) متفاوت هست. علاوه بر این دو مورد، ممکنه هزینه های دیگه ای هم تو طول پرونده پیش بیاد، مثل هزینه های کارشناسی، هزینه ابطال تمبر، هزینه اجرای قرار و… پس حواستون باشه که فقط با پرداخت تعرفه دفاتر، پرونده تون کامل نمیشه و باید برای هزینه های دادرسی هم آماده باشید.

چند توصیه کلیدی قبل از اقدام

برای اینکه پرونده تون با کمترین دردسر و بیشترین سرعت پیش بره، چند تا توصیه دوستانه دارم:

  • مشورت با وکیل: اگه پرونده تون پیچیده است یا تجربه کافی ندارید، حتماً قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص مشورت کنید. یک وکیل خوب می تونه راهنمایی های ارزشمندی بهتون بده و از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنه.
  • تنظیم دقیق شکواییه/دادخواست: سعی کنید شکواییه یا دادخواستتون رو خیلی دقیق، کامل و با جزئیات کافی تنظیم کنید. متن ناقص یا گنگ ممکنه باعث بشه پرونده تون رد بشه یا نیاز به اصلاح پیدا کنه که این یعنی وقت و هزینه اضافی برای شما.
  • بررسی به روز بودن قوانین: قوانین و آیین نامه ها ممکنه تغییر کنن. همیشه قبل از اقدام، از به روز بودن اطلاعاتتون مطمئن بشید یا از منابع معتبر کمک بگیرید.

نتیجه گیری

رسیدیم به انتهای مسیر و جمع بندی همه اون چیزهایی که با هم بررسی کردیم. توی این مقاله سعی کردیم تمام زوایای مربوط به هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی برای سال 1404 رو براتون روشن کنیم. از اینکه این دفاتر چی هستن و چه خدماتی میدن، تا جدول کامل تعرفه ها، شرایط تخفیف برای معسرین و معافیت کامل برای ایثارگران و خانواده های شهدا، همه و همه رو با هم دیدیم. فهمیدیم که چقدر مهمه قبل از هر اقدامی، اطلاعات کافی داشته باشیم تا هم پولمون به هدر نره و هم وقتمون تلف نشه.

امیدواریم این راهنمای جامع و کاربردی، بهتون کمک کنه که با دیدی بازتر و آماده تر، قدم های حقوقی تون رو بردارید. یادتون باشه که آگاهی، قدرت میاره و تو مسائل حقوقی این آگاهی حتی از همیشه هم مهم تره. اگه سوالی دارید یا تجربه ای تو این زمینه داشتید که فکر می کنید میتونه به بقیه کمک کنه، حتماً با ما در میون بذارید. هدف اینه که همه ما بتونیم با خیال راحت تری از خدمات قضایی استفاده کنیم و به حقمون برسیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی | راهنمای کامل ۱۴۰۳" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هزینه ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی | راهنمای کامل ۱۴۰۳"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه