چگونه درخواست صدور اجراییه بدهیم؟ (راهنمای کامل)

چگونه درخواست صدور اجراییه بدهیم
برای درخواست صدور اجراییه، اول باید مطمئن بشید که حکم دادگاه قطعی شده یا سندتون لازم الاجراست. بعدش، باید یه درخواست کتبی آماده کنید، مدارک لازم رو جمع کنید و اونو توی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مرجع ثبتی مربوطه ثبت کنید تا فرآیند اجرای حکم یا سندتون شروع بشه و به حق و حقوق خودتون برسید.
تصور کنید که توی یه دعوای حقوقی برنده شدین یا یه چک برگشتی دارین و حالا می خواین به پولتون برسین. خب، صرف برنده شدن توی دادگاه یا داشتن یه سند معتبر مثل چک، به این معنی نیست که پول فوری می ره تو حسابتون! اینجا یه برگه ای هست به اسم اجراییه که مثل یه جواز برای اجرای حکم عمل می کنه. بدون این برگه، حکمی که با کلی دردسر گرفتین، ممکنه فقط یه کاغذ باشه و هیچ کاری ازش ساخته نباشه. پس، اگه می خوایین حق وحقوقتون رو واقعاً بگیرید، باید سراغ صدور اجراییه برید. این مقاله دقیقاً برای همین نوشته شده تا قدم به قدم بهتون بگیم چطوری باید درخواست صدور اجراییه رو انجام بدین، چه از نوع دادگاهی باشه چه از نوع ثبتی.
اجراییه چیست و چرا برای احقاق حق ضروریه؟
ببینید، اجراییه یه جور دستور رسمی هست که بهتون اجازه میده حکم قطعی دادگاه یا یه سند رسمی معتبر رو به اجرا دربیارین. فرض کنید شما توی دادگاه علیه کسی برنده شدین که باید بهتون پولی بده یا ملکی رو تخلیه کنه. تا وقتی این حکم تبدیل به اجراییه نشه، شما نمی تونین از دستگاه قضایی بخواین که اون شخص رو مجبور به انجامش کنه. ماده 4 قانون اجرای احکام مدنی هم دقیقاً همین رو میگه: اجرای حکم، با صدور اجراییه به عمل می آید، مگر این که در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.
پس، هدف اصلی اجراییه اینه که شما بتونید حق و حقوقی رو که توی دادگاه یا از طریق یه سند رسمی به دست آوردین، واقعاً به دست بیارید. یعنی اگه کسی باید پولی بهتون بده و نمیده، یا ملکی رو پس نمیده، با اجراییه می تونین از طریق قانون اون شخص رو مجبور به انجام تعهدش کنید یا اموالش رو توقیف کنید. اگه اجراییه نباشه، همونطور که گفتم، حکمتون مثل یه کاغذ بی مصرف میشه و تمام زحماتی که برای دعوا کشیدین، هدر میره.
انواع اجراییه: از دادگاه می گیریم یا از ثبت؟
اجراییه دو نوع اصلی داره که باید خوب فرق بینشون رو بدونین، چون مراحل هر کدوم یه کمی با اون یکی متفاوته:
اجراییه دادگاهی (حکم دادگاه رو اجرا کنیم)
این نوع اجراییه وقتی صادر میشه که شما از دادگاه یه حکم قطعی گرفتید و حالا می خواین اون حکم رو عملی کنید. فرقی نمیکنه حکم از دادگاه حقوقی باشه، کیفری (در مورد بخش حقوقی ش) یا حتی شورای حل اختلاف. مثلاً اگه دادگاه حکم داده که طرف مقابل باید 50 میلیون تومن به شما بده، یا یه زمین رو ازش خلع ید کنه و به شما برگردونه، یا اجاره نامه اش تموم شده و باید خونه رو تخلیه کنه، برای اجرای اینجور احکام باید درخواست اجراییه دادگاهی بدین.
اجراییه ثبتی (اسناد رسمی رو به اجرا بگذاریم)
اجراییه ثبتی دیگه نیازی به حکم دادگاه نداره. یعنی برای یه سری اسناد خاص که قانون بهشون گفته اسناد رسمی لازم الاجرا، میشه مستقیم رفت اداره ثبت و درخواست اجرای اون سند رو داد. این اسناد قدرت اجرایی بالایی دارن، بدون اینکه لازم باشه وقتتون رو تو دادگاه تلف کنید. مثال های معروفش هم اینهاست:
- سند ازدواج (برای مهریه)
- چک برگشتی (که بانک گواهینامه عدم پرداخت رو صادر کرده)
- سفته
- اسناد رهنی (مثلاً وامی که با سند ملک تضمین شده)
- قراردادهای بانکی
مراجع صدور اجراییه ثبتی هم معمولاً اداره ثبت اسناد و املاک یا همون دفتر اسناد رسمی ای هست که سند رو صادر کرده. پس اگه سندی از این جنس دارین، کارتون یه خورده راحت تره و مسیر متفاوتی رو باید طی کنید.
مراحل گام به گام درخواست صدور اجراییه دادگاهی
اگه حکم دادگاه دارین و می خوایین اونو به اجرا بذارین، این مراحل رو باید طی کنید. یادتون باشه که دقت توی هر مرحله خیلی مهمه!
گام 1: قبل از هر کاری، این شرایط رو چک کن! (پیش نیازها)
قبل از اینکه درخواست اجراییه رو ثبت کنید، باید مطمئن بشید که شرایط قانونی برای صدور اون فراهمه. اگه این پیش نیازها نباشه، درخواستتون ممکنه رد بشه:
- حکم قطعی شده باشه: این اولین و مهمترین شرطه. یعنی دیگه هیچ راهی برای اعتراض (مثل تجدیدنظر یا فرجام خواهی) به اون حکم وجود نداشته باشه یا مهلت های اعتراض گذشته باشه. تا وقتی حکم قطعی نشده، نمیشه براش اجراییه گرفت. ماده 1 قانون اجرای احکام مدنی هم میگه: هیچ حکمی از احکام دادگاه های دادگستری به موقع اجرا گذارده نمی شود مگر این که قطعی شده یا قرار اجرای موقت آن در مواردی که قانون معین می کند صادر شده باشد.
- ابلاغ درست حکم به کسی که محکوم شده: یعنی حکم دادگاه باید به محکوم علیه (کسی که علیه ش حکم صادر شده) یا وکیل یا قائم مقام قانونی اش (مثل ولی یا قیم) اطلاع داده شده باشه. ابلاغ هم باید طبق قواعد آیین دادرسی مدنی انجام شده باشه. بدون ابلاغ صحیح، فرآیند اجرای حکم ناقصه و باطل میشه. ماده 2 قانون اجرای احکام مدنی هم تاکید میکنه: احکام دادگاههای دادگستری وقتی به موقع اجرا گذارده می شود که به محکوم علیه یا وکیل یا قائم مقام قانونی او ابلاغ شده باشد.
- موضوع حکم واضح و مشخص باشه: حکم باید دقیقاً بگه که محکوم علیه باید چه کاری انجام بده یا چه چیزی رو پرداخت کنه. اگه حکم مبهم باشه و مشخص نباشه که چی باید اجرا بشه، نمیشه براش اجراییه صادر کرد. ماده 3 قانون اجرای احکام مدنی هم همینو میگه: حکمی که موضوع آن معین نیست قابل اجراء نمی باشد. مثلاً اگه حکم بگه باید خسارت پرداخت شود بدون اینکه مبلغ مشخصی رو بگه، مبهمه.
- حکم قابل اجرا باشه، نه صرفاً اعلامی: بعضی از احکام دادگاه ها فقط یه وضعیت حقوقی رو اعلام میکنن و نیازی به انجام کاری از طرف محکوم علیه نیست. مثلاً حکمی که اعلام میکنه یه سند اصله یا باطله. برای اینجور احکام اجراییه صادر نمیشه. اجراییه برای احکامیه که یه عملی باید انجام بشه یا چیزی پرداخت بشه. این رو هم میتونید توی ماده 4 قانون اجرای احکام مدنی پیدا کنید.
گام 2: درخواست اجراییه رو آماده کن و بنویس
بعد از اینکه از فراهم بودن شرایط بالا مطمئن شدید، نوبت به تنظیم درخواست اجراییه میرسه. این درخواست رو هم خودتون (محکوم له) می تونید بدین، هم وکیلتون و هم قائم مقام قانونی تون.
- چی باید توی درخواست نوشته بشه؟ توی درخواست باید مشخصات دقیق هر دو طرف دعوا (نام، نام خانوادگی، کد ملی، محل اقامت) رو بنویسید. همچنین باید مشخصات کامل حکمی رو که می خواین اجرا بشه (شماره پرونده، شماره دادنامه، تاریخ صدور، شعبه صادرکننده و موضوع حکم) و خواسته دقیق خودتون رو بیان کنید. مثلاً بگید درخواست صدور اجراییه برای مطالبه مبلغ فلان طبق دادنامه شماره فلان.
- مدارک لازم رو فراموش نکن! موقع ثبت درخواست، باید کپی برابر اصل شده حکم قطعی دادگاه رو همراه داشته باشید. کارت ملی یا شناسنامه تون و اگه وکیل دارین، وکالت نامه اش هم لازمه.
گام 3: درخواستت رو توی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کن
الان دیگه بیشتر کارهای قضایی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام میشه. پس برای ثبت درخواست اجراییه دادگاهی هم باید به این دفاتر مراجعه کنید:
- فرآیند ثبت و هزینه ها: حضوری به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید. فرم مربوطه رو تکمیل کنید، مدارکتون رو اسکن می کنن و درخواستتون ثبت میشه. باید هزینه های قانونی مربوط به صدور اجراییه رو هم پرداخت کنید.
- دادگاه صالح برای صدور اجراییه: طبق ماده 5 قانون اجرای احکام مدنی، صدور اجراییه با دادگاه نخستین است. این یعنی حتی اگه حکم شما در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده باشه، باز هم درخواست صدور اجراییه رو باید به دادگاه بدوی (همون دادگاهی که اولین رأی رو صادر کرده) بدید.
گام 4: صدور اجراییه از طرف دادگاه
بعد از ثبت درخواست، دادگاه صادرکننده رأی درخواست شما رو بررسی میکنه. اگه همه چیز اوکی باشه و شرایط لازم وجود داشته باشه، دستور صدور اجراییه رو صادر میکنه:
- محتوای اجراییه: توی برگه اجراییه، مشخصات کامل محکوم له و محکوم علیه، جزئیات حکم و موضوع اون و همچنین این نکته که هزینه اجرا با محکوم علیه هست، قید میشه. این برگه باید به امضای رئیس دادگاه و مدیر دفتر برسه و مهر دادگاه رو هم داشته باشه. (ماده 6 قانون اجرای احکام مدنی).
- تعداد نسخه ها و نحوه ابلاغ: طبق ماده 7 قانون اجرای احکام مدنی، برگه های اجراییه به تعداد محکوم علیه ها به علاوه دو نسخه صادر میشه. یه نسخه میره توی پرونده اصلی، یه نسخه بعد از ابلاغ به محکوم علیه میره توی پرونده اجرایی و یه نسخه هم موقع ابلاغ به خود محکوم علیه داده میشه. ابلاغ اجراییه هم طبق همون مقررات ابلاغ اوراق قضایی انجام میشه.
گام 5: مهلت قانونی و شروع عملیات اجرایی
حالا که اجراییه صادر و ابلاغ شده، تازه عملیات اجرایی شروع میشه:
- 10 روز فرصت برای محکوم علیه: از تاریخ ابلاغ اجراییه، محکوم علیه 10 روز فرصت داره تا خودش حکم رو اجرا کنه یا اگه نمی تونه، اموالش رو برای اجرای حکم معرفی کنه. (ماده 34 قانون اجرای احکام مدنی).
- شروع کار واحد اجرای احکام: اگه محکوم علیه توی این 10 روز کاری نکرد، واحد اجرای احکام دادگستری با درخواست شما، وارد عمل میشه. از اینجا به بعد، باید مرتباً پیگیر باشید و اموالی رو از محکوم علیه که میشناسین، به واحد اجرا معرفی کنید تا توقیف بشن و حق شما وصول بشه.
مراحل گام به گام درخواست صدور اجراییه ثبتی
اگه شما یه سند رسمی لازم الاجرا دارین و می خوایین اونو اجرا کنید، مراحل یه خورده فرق میکنه. اینجا دیگه پای دادگاه وسط نیست و مستقیم با اداره ثبت یا دفتر اسناد رسمی سروکار دارین:
گام 1: لازمه ها رو برای اجراییه ثبتی آماده کن
قبل از هر اقدامی، این موارد رو چک کنید:
- وجود سند رسمی لازم الاجرا: باید سندتون از اون دست اسنادی باشه که قانون گفته بدون رأی دادگاه میشه اجراشون کرد؛ مثل سند ازدواج، چک برگشتی، سفته، اسناد رهنی و…
- مهلت انجام تعهد تموم شده باشه: اگه توی سند برای انجام تعهدی، یه مهلتی تعیین شده، باید اون مهلت تموم شده باشه تا بتونید درخواست اجراییه بدین. مثلاً اگه چک تاریخ داره، باید اون تاریخ رسیده باشه.
گام 2: درخواست اجراییه ثبتی رو تنظیم کن
بعد از اطمینان از شرایط، باید درخواستتون رو تنظیم کنید:
- متن و محتوای درخواست: توی درخواست باید مشخصات کامل متعهد (کسی که باید تعهد رو انجام بده)، متعهدله (کسی که تعهد به نفعشه) و جزئیات دقیق موضوع تعهد (مثلاً مبلغ مهریه یا مبلغ چک) رو بنویسید.
- مدارک مورد نیاز: اصل و کپی سند رسمی (مثلاً سند ازدواج یا اصل چک برگشتی)، و کپی کارت ملی متعهدله.
گام 3: درخواستت رو کجا ثبت کنی؟
برخلاف اجراییه دادگاهی که فقط توی دفاتر خدمات قضایی ثبت میشه، اجراییه ثبتی رو بسته به نوع سندتون باید به مراجع مختلفی ارائه بدین:
- برای اسناد رسمی عادی (مثل مهریه یا اسناد رهنی): باید به اداره ثبت اسناد و املاک محلی مراجعه کنید که سند در حوزه اونجا تنظیم شده یا متعهد اونجا ساکنه.
- برای چک و سفته: معمولاً اول باید به بانکی که چک رو صادر کرده یا سفته رو در برگه مخصوص خودش صادر کرده، مراجعه کنید و گواهی عدم پرداخت رو بگیرید. بعد با اون گواهی میتونید به اداره ثبت یا حتی دادگاه (برای سفته) مراجعه کنید.
- برای اسناد صادره از دفاتر اسناد رسمی: اگه سندتون توسط یه دفتر اسناد رسمی تنظیم شده، باید به همون دفتر مراجعه کنید تا درخواست اجراییه رو از طریق اونها بدین.
حتماً باید حق الاجرا و سایر هزینه های قانونی رو هم پرداخت کنید.
گام 4: صدور و ابلاغ اجراییه ثبتی
مرجع مربوطه (رئیس اداره ثبت یا سردفتر) درخواست شما رو بررسی میکنه و اگه همه چی درست باشه، دستور صدور اجراییه ثبتی رو صادر میکنه. بعدش این اجراییه به متعهد ابلاغ میشه تا اون هم از ماجرا باخبر بشه و فرصت اجرای تعهد رو داشته باشه.
گام 5: پیگیری اجرای ثبت
بعد از ابلاغ اجراییه ثبتی و گذشت مهلت قانونی، اگه متعهد تعهدش رو انجام نداد، میتونید از واحد اجرای ثبت بخواهید که وارد عمل بشه. واحد اجرای ثبت اختیار داره که اموال متعهد رو توقیف کنه و از محل اونها، حق و حقوق شما رو پرداخت کنه. اینجا هم پیگیری و معرفی اموال، نقش مهمی داره.
چند تا نکته مهم و کاربردی که باید بدونی!
توی فرآیند درخواست اجراییه، یه سری نکات هست که اگه بهشون توجه کنید، کارتون خیلی راحت تر پیش میره و کمتر دچار مشکل میشید:
- هزینه های اجراییه با کیه؟ معمولاً هزینه های اولیه صدور و ابلاغ اجراییه رو محکوم له (کسی که درخواست داده) پرداخت میکنه، اما در نهایت این هزینه ها به عهده محکوم علیه یا متعهد هست و از اون دریافت میشه. یعنی شما اول میدین، بعداً از طرف مقابل میگیرن.
- می شه قبلش اموال رو توقیف کرد؟ (تأمین خواسته) بله، قبل از صدور اجراییه و حتی قبل از قطعی شدن حکم، میتونید درخواست تأمین خواسته بدین. این کار بهتون کمک میکنه که اموال طرف مقابل رو موقتاً توقیف کنید تا نتونه اونها رو جابجا کنه و وقتی اجراییه صادر شد، چیزی برای اجرا وجود داشته باشه. این یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از فرار از دینه.
- چه اموالی رو نمیشه توقیف کرد؟ (مستثنیات دین) یه سری اموال هستن که قانون مشخص کرده مستثنیات دین هستن و حتی اگه طرف بدهکار باشه، نمیشه اونها رو توقیف کرد. مثل خونه ای که برای زندگی بدهکار لازمه، وسایل ضروری زندگی، ابزار کار و … پس انتظار توقیف هر چیزی رو نداشته باشید.
- وکیل گرفتن به چه دردی می خوره؟ با اینکه میتونید خودتون هم پیگیر کارها باشید، اما مسائل حقوقی پیچیدگی های خاص خودشون رو دارن. یه وکیل باتجربه میتونه در مراحل تنظیم درخواست، پیگیری در دادگاه یا اداره ثبت، معرفی اموال محکوم علیه و حتی اعتراض به اجراییه، کمک بزرگی بهتون بکنه و کار رو خیلی سریع تر و درست تر پیش ببره.
- اگه محکوم علیه اموالی نداشته باشه؟ این سوال خیلی مهمیه. اگه بعد از صدور اجراییه و کلی پیگیری، مشخص بشه که محکوم علیه هیچ مالی برای توقیف نداره، خب طبیعتاً نمیشه پولی ازش گرفت. در این مواقع، میتونید با رعایت شرایط قانونی، درخواست اعسار بدهکار از پرداخت محکوم به رو مطرح کنید یا منتظر بشید تا در آینده اموالی ازش پیدا بشه. قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی هم این موضوع رو پوشش میده و می تونید به ماده 2 این قانون مراجعه کنید.
یادتون باشه که پیگیری و صبر، دو تا عنصر کلیدی تو فرآیند اجرای حکم و گرفتن حق و حقوقتونه. خیلی وقت ها، کسایی که محکوم شدن، سعی می کنن کار رو پیچیده کنن تا شما خسته بشین و از حقتون بگذرید. پس محکم باشید و پیگیر!
اعتراض و ابطال اجراییه: کی و چطور باید انجامش بدی؟
گاهی اوقات ممکنه اجراییه ای صادر بشه که ایراداتی داره یا کلاً نباید صادر می شده. در این مواقع، قانون راه هایی رو برای اعتراض یا ابطال اجراییه در نظر گرفته:
اعتراض به اجراییه (اگه اشتباهی شده)
ممکنه توی صدور اجراییه یه اشتباهی رخ داده باشه؛ مثلاً اسم و مشخصات یکی از طرفین اشتباه نوشته شده باشه، یا مبلغ اشتباهی ذکر شده باشه. در این شرایط، هم شما و هم طرف مقابل می تونید به اجراییه اعتراض کنید و درخواست تصحیح یا حتی ابطال اون رو بدین. ماده 11 قانون اجرای احکام مدنی دقیقاً به همین موضوع اشاره داره: هر گاه در صدور اجراییه اشتباهی شده باشد دادگاه می تواند رأساً یا به درخواست هر یک از طرفین به اقتضای مورد اجرائیه را ابطال یا تصحیح نماید یا عملیات اجرایی را الغاء کند و دستور استرداد مورد اجرا را بدهد.
برای اعتراض، باید یه درخواست کتبی به همون دادگاهی که اجراییه رو صادر کرده، بدید و دلیل اشتباه رو هم توضیح بدین. دادگاه درخواست شما رو بررسی میکنه و اگه اشتباه محرز بشه، اجراییه رو اصلاح یا باطل میکنه.
ابطال اجراییه (اگه کلاً مشکل داره)
ابطال اجراییه یه مرحله جدی تره و معمولاً وقتی اتفاق می افته که خود حکم اصلی دچار اشکال بوده یا کلاً صدور اجراییه بر اساس یه مبنای غیرقانونی انجام شده. مثلاً اگه حکم دادگاه (که اجراییه بر اساس اون صادر شده) بعداً توی یه مرحله بالاتر (مثلاً فرجام خواهی) نقض بشه، یا اگه مشخص بشه که دادگاهی که حکم رو داده اصلاً صلاحیت ذاتی برای رسیدگی نداشته، یا اصول دادرسی به شکل اساسی رعایت نشده باشه، اجراییه هم باطل میشه.
برای ابطال اجراییه، باید یه دعوای حقوقی به اسم دعوای ابطال اجراییه رو توی دادگاه مطرح کنید. بسته به اینکه اجراییه دادگاهی بوده یا ثبتی، مرجع رسیدگی هم فرق میکنه. اگه اجراییه دادگاهی بوده، باید به همون دادگاه صادرکننده اجراییه مراجعه کنید و اگه ثبتی بوده، معمولاً باید توی دادگاه عمومی محل صدور دستور اجرا، شکایتتون رو ثبت کنید. دادگاه دلایل شما رو بررسی میکنه و اگه تشخیص بده که اجراییه از اساس مشکل داشته، دستور ابطال اون رو صادر میکنه.
یه نمونه درخواست صدور اجراییه که حسابی به دردت می خوره
تا اینجا همه چیز رو گفتیم، حالا می رسیم به قسمت عملی کار. داشتن یه نمونه درخواست، خیلی بهتون کمک میکنه تا کارتون رو راحت تر انجام بدین. اینها صرفاً نمونه هایی هستن و باید با اطلاعات پرونده خودتون تکمیل بشن:
نمونه درخواست صدور اجراییه از رأی دادگاه
این درخواست رو باید خطاب به ریاست محترم دادگاهی بنویسید که حکم رو صادر کرده:
ریاست محترم شعبه ........ دادگاه عمومی/حقوقی شهرستان ........
با عرض سلام و احترام؛
احتراماً، به استحضار می رساند اینجانب .......... فرزند .......... با کد ملی ..........، محکوم له پرونده کلاسه .......... که منجر به صدور دادنامه قطعی شماره .............. مورخ .......... از شعبه .......... آن دادگاه محترم با موضوع .......... (مثلاً مطالبه مبلغ ...... ریال/خلع ید/تخلیه) گردیده است.
با توجه به اینکه دادنامه مذکور در تاریخ .......... به محکوم علیه، آقای/خانم .......... فرزند .......... ابلاغ و قطعی شده و تاکنون مورد اجرا قرار نگرفته است، مستنداً به ماده 2 قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356، درخواست صدور اجراییه و ابلاغ آن به محکوم علیه نامبرده مورد استدعاست.
با تشکر و احترام
نام و نام خانوادگی
امضاء و تاریخ
نمونه درخواست صدور اجراییه ثبتی (مثال: درخواست مهریه)
این درخواست رو باید به اداره ثبت اسناد و املاک محل اقامت خودتون یا متعهد بدین:
ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ........
با عرض سلام و احترام؛
احتراماً، اینجانبه .......... فرزند .......... با کد ملی .......... (متعهدله)، به استناد سند ازدواج شماره .......... مورخ .......... دفترخانه ازدواج شماره .......... شهرستان .......... (پیوست درخواست)، همسر شرعی و قانونی آقای/خانم .......... فرزند .......... با کد ملی .......... (متعهد) می باشم.
نظر به اینکه مطابق سند ازدواج مذکور، مهریه اینجانبه تعداد .......... سکه تمام بهار آزادی/مبلغ .......... ریال تعیین گردیده است و با وجود مطالبه، متعهد تاکنون نسبت به پرداخت آن اقدام ننموده است، لذا مستنداً به قانون و مقررات مربوطه، درخواست صدور اجراییه برای مطالبه و وصول مهریه تمام و کمال به انضمام کلیه خسارات و هزینه های اجرایی از اموال متعهد، مورد استدعاست.
ضمناً، مشخصات متعهد برای ابلاغ اجراییه: نام: .........، نام خانوادگی: .........، کدملی: .........، آدرس: .........
با تشکر و احترام
نام و نام خانوادگی
امضاء و تاریخ
توی هر دو نمونه، حتماً جای خالی ها رو با دقت و اطلاعات صحیح پرونده یا سند خودتون پر کنید. اگه اطلاعاتی مثل شماره پرونده یا تاریخ ابلاغ رو نمیدونید، میتونید از دفتر دادگاه یا دفاتر خدمات قضایی استعلام بگیرید.
به یاد داشته باشید که مراحل صدور اجراییه، چه از دادگاه و چه از ثبت، فرآیندهای قانونی و اداری خاص خودشون رو دارن. ممکنه توی این مسیر با چالش هایی مثل شناسایی اموال محکوم علیه، اعتراض به اجراییه یا حتی پیچیدگی های ابلاغ مواجه بشید. بهترین کار اینه که در صورت امکان، از همون اول با یه وکیل یا مشاور حقوقی متخصص مشورت کنید. این کار میتونه زمان و انرژی زیادی رو براتون ذخیره کنه و به احقاق حقتون کمک شایانی بکنه. امیدواریم این راهنما به کارتون بیاد و بتونید به راحتی حق و حقوق خودتون رو از طریق قانون پس بگیرید.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه درخواست صدور اجراییه بدهیم؟ (راهنمای کامل)" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه درخواست صدور اجراییه بدهیم؟ (راهنمای کامل)"، کلیک کنید.