آش نخورده و دهان سوخته با یک تماس تلفنی
به دست آورن پول زیاد آن هم بدون زحمت رویایی است که می تواند افراد را وسوسه کند؛ موضوعی که چند سالی است با اجرای ترفند های مختلف مورد سوءاستفاده کلاهبرداران حرفه ای قرار گرفته است.
کلاهبرداری تلفنی از جمله راه هایی است که می تواند سودجویان را علی رغم توصیه های انجام شده به این هدف یعنی دریافت پول زیاد برساند.
اگرچه بار ها هشدار داده شده که کاربران در دام سودجویان نیفتند اما همچنان هستند کسانی که به واسطه انواع روش های کلاهبرداری مانند تماس تلفنی و برنده شدن در مسابقه فریب کلاه برداران را می خورند و با مشکلات مالی روبه رو می شوند.
در این روش کلاهبرداری گفته می شود که فرد برنده جایزه ای فوق العاده در یک مسابقه شده که هیچ وقت در آن شرکت نکرده است بنابراین زمانی که گفته می شود برای دریافت جایزه مبلغی پرداخت یا درخواست می شود که اطلاعات شخصی و محرمانه مالی در اختیارشان قرار گیرد باید به صورت محتاط اقدام کرد چراکه سیستم های تجاری مطمئن و قانونی هیچ گاه به جزئیات حساب مالی نیاز ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه ای را به شما بدهند نیاز به رمز عبور کارت ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می کند.
نکته مهم این است کاربر حق دارد درباره هر شخصی که تلفنی با شما تماس می گیرد و به او پیشنهاد می دهد بررسی های لازم را انجام دهد با نامه نگاری از آن ها اطلاعات کاری بخواهد تماس بگیرد مرجع های آن ها را استعلام کند و زمانی برای فکر کردن و تصمیم گیری در مورد پیشنهاد آن ها داشته باشد؛ زیرا افرادی که به طور قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری به صورت تلفنی بازاریابی انجام می دهند از این که اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار فرد قرار دهند خوشحال می شوند.
در همین رابطه چند وقتی است نوعی کلاهبرداری که از سال های گذشته هم رایج بود و بسیاری از افراد را به بهانه دریافت جایزه مورد سوء استفاده قرار داد فراگیر شده است.
اخیرا برخی کاربران در فضای مجازی با انتشار ویدیو هایی از مواجهه خود با این کلاهبرداری صحبت کرده و توضیح می دهند که فرد کلاهبردار با برقراری تماس و معرفی خود از یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی اعلام می کنند که آن ها برنده چند میلیون جایزه از سوی یک اپراتور تلفن همراه شده اند. در این روش تلاش می شود با روش های جلب اعتماد اطلاعات حساب فرد برای برداشت از حساب مالی وی گرفته شود که در این مرحله حتما نیاز است افراد از ارائه چنین اطلاعاتی خودداری شود.
از آنجایی که در سالیان گذشته مدام شاهد انواع و اقسام کلاهبرداری ها مانند تماس های تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی یا دریافت جوایز ویژه از سوی اپراتور ها که یک مشکل شایعی بود؛ اپراتور های تلفن همراه نیز به این موارد واکنش نشان و اقداماتی را برای آگاهی بخشی به مشترکان انجام می دادند. واکنش های رایج این اپراتور ها اغلب به شکل موارد زیر بود:
۱. اطلاعیه ها و پیامک های هشدار:
اپراتور ها اغلب پیامک هایی به کاربران ارسال می کردند که تأکید می کرد این شرکت ها هرگز از طریق تماس تلفنی برندگان قرعه کشی یا جوایز را اعلام نمی کنند و تنها از طریق درگاه های رسمی مانند وب سایت یا اپلیکیشن های اپراتور (همراه من یا ایرانسل من) این اطلاع رسانی انجام می شود.
۲. فهرست درگاه های رسمی:
اپراتور ها به طور مکرر فهرست درگاه های رسمی خود مانند وب سایت ها سامانه های پیامکی و اپلیکیشن ها را منتشر می کردند تا کاربران فقط از این کانال ها استفاده کنند.
۳. هشدار به مشترکان برای عدم ارائه اطلاعات شخصی:
به کاربران توصیه می شد که اطلاعات شخصی رمز ها یا شماره کارت بانکی خود را به هیچ عنوان در اختیار تماس گیرندگان مشکوک قرار ندهند.
۴. ارائه روش گزارش دهی تخلفات:
حتی در مواردی همراه اول و ایرانسل از مشترکان می خواستند موارد مشکوک را از طریق مراکز تماس شان گزارش دهی کنند.
۵. کمپین های آگاهی بخشی:
این اپراتور ها با استفاده از تبلیغات رسانه ای و شبکه های اجتماعی تلاش می کردند کاربران را نسبت به شگرد های جدید کلاهبرداران مطلع سازند.
نکته حائز اهمیت این است این اقدامات تأثیر مثبتی در کاهش کلاهبرداری داشت اما همچنان اپراتور ها بر ضرورت هوشیاری کاربران تأکید دارند. مسئله ای که اواخر تابستان سال جاری سرهنگ کامران ملکی- فرمانده انتظامی شهرستان فردیس- اعلام کرد که در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا شهرستان فردیس و اعلام اینکه پس از دریافت تماس تلفنی از افراد ناشناس مبالغی از حساب بانکی آن ها برداشت شده رسیدگی به موضوع در دستور کار کاشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
وی توضیح داد با بررسی های صورت گرفته مشخص شد اعضای یک باند کلاهبرداری با شهروندان به صورت تلفنی تماس گرفته و با ترفند اینکه در قرعه کشی خودروسازان و یا اپراتور های تلفن همراه برنده شده اید کد هایی را به تلفن همراه آن ها ارسال و پس از دریافت کد ها اقدام به انتقال موجودی حساب آن ها به افراد دیگر می کردند.
این مقام مسئول همچنین به شهروندان تأکید کرد برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام شیادان و کلاهبرداران به افراد ناشناسی که با آن ها تماس تلفنی می گیرند به هیچ وجه اعتماد نکرده و هرگونه کد و یا رمز که از طریق پیامک برای آن ها ارسال می شود را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آش نخورده و دهان سوخته با یک تماس تلفنی" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آش نخورده و دهان سوخته با یک تماس تلفنی"، کلیک کنید.