بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه – بصره این خط آهن را به کجا می رساند؟

بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟

در لایحه بودجه 1403 برای کمک به طرح احداث راه آهن شملچه – بصره، 40 میلیارد تومان پیش بینی شده است و با آغاز این طرح از شهریورماه سال گذشته، باید دید این خط ریلی اکنون در چه مرحله ای قرار دارد.

به گزارش تیکسر، برای کمک به طرح احداث راه آهن شملچه – بصره در جدول اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) دستگاه های اجرایی در لایحه بودجه 1403، بالغ بر 40 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره از 20 سال گذشته مطرح بوده و در این سال ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه بارها به تعویق افتاده است.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه – بصره در سال 1400، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه آهن میان دو کشور به مین روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی – وزیر فقید راه و شهرسازی – دیدارهایی با مسیولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.

البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می شد؛  اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسیولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – و سید میعاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه آهن – به پیگیری ها درباره این پروژه ادامه دادند.

فروردین ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه آهن شلمچه – بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه 215 میلیارد دینار عراقی هزینه کند. همچنین اینطور مطرح شد که کشور عراق به انجام این پروژه در سال 2023 تاکید کرده است؛ هرچند که به نظر می رسد فرآیند احداث خطوط ریلی در این ناحیه تا کنون به مین روبی زمین ها محدود شده است.

درنهایت شهریورماه سال گذشته عملیات اجرایی 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره در نقطه صفر مرزی در خاک عراق،  با حضور معاون اول رییس جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد. همان زمان اعلام کرد طبق تفاهم امضاشده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، 18 ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود 18 ماه تا حداکثر 2 سال اعلام شده.

بیشتر بخوانید

طلسم راه آهن تهران – کربلا می شکند؟

آخرین وضعیت راه آهن شلمچه – بصره

در آخرین اظهار نظرات درباره راه آهن شلمچه – بصره، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- فروردین ماه سال جاری بیان کرد: سال گذشته راه اندازی قطار ترکیبی ایران – کربلا به صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه آهن شلمچه – بصره است و اکنون در حال مین روبی زمین های باقی مانده هستیم.

به گفته او، طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شده زمین این مسیر ریلی را برای احداث به ایران تحویل دهند.  

هرچند این مسیر به گفته مقامات عراقی،  نمی تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است؛ اما با راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره،  این مسیر می تواند به عنوان یک مسیر خوب برای جابه جایی زایران ایرانی به سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همچنین زایران عراقی می توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.

پایان خبر تیکسر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه – بصره این خط آهن را به کجا می رساند؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه – بصره این خط آهن را به کجا می رساند؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه