کشاورزان به کشت تناوبی محصول توجه کنند

کشاورزان به کشت تناوبی محصول توجه کنند

تیکسر/زنجان معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برای سومین سال در بخش دیم زارها شاهد اجرای طرح جهش تولید در سطح استان هستیم . 

اکبر طیبی در گفت وگو با خبرنگار تیکسر، اظهار کرد: این طرح در سطح 430 هزار از اراضی استان که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با حضور 150 کارشناس انجام می شود و در قالب این طرح مساعدت های متنوع اعم تسهیلات کم بهره جهت خرید و تجهیز ادوات و انواع کودهای ریز مغذی و مشاوره های مختلف توسط کارشناسان ارایه می شود. 

وی با اشاره به حضور بیش از 150 کارشناس کشاورزی در راستای ارایه مشاوره و آموزشی های ترویجی و اصول کشت در این طرح، ادامه داد: به کشاورزان توصیه می کنیم حتما در مدت باقی مانده نسبت به کشت تناوبی اقدام کنند. 

طیبی با بیان اینکه کشت های استان زنجان به دو صورت آبی و دیم بوده که عمده آن دیم است، اضافه کرد: باتوجه به شرایط جوی در فصل پاییز کشت گندم و بخشی از جو و محصولات تناوبی  انجام شده و در فصل بهار و تقریبا اسفند ماه کشت بهاره را داریم البته در شهرستان طارم اقلیم متفاوتی را شاهد هستیم و برخی کشت ها در زمستان انجام شده و اکنون در مرحله برداشت قرار دارند. 

این مسیول با اشاره به سیاست وزارتخاته و تنش های محیطی و اهمیت در تبدیل پایش زرد به سبز، گفت: توسعه کشت های تناوبی اعم برنامه های تاکیدی وزارتخانه است . 

وی با اشاره به حذف آیش و ترغیب کشاورزان در کشت دانه های روغنی (گلرنگ و کاملیا) و همین طور نباتات علوفه ای و گیاهان دارویی به شکل دیم در کنار محصولات غلات خود مثل گندم، تشریح کرد: این مهم موجب حفظ بستر خاک و یک درآمدزایی مازاد برای کشاورزان در کنار محصولات اصلی شان که غلات است، خواهد شد.

پایان خبر تیکسر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کشاورزان به کشت تناوبی محصول توجه کنند" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کشاورزان به کشت تناوبی محصول توجه کنند"، کلیک کنید.