چگونه تبدیل به استاد عکاسی تبلیغاتی شوید؟

وقتی صحبت از عکاسی تبلیغاتی می شود خیلی از افراد تصور می کنند که فقط داشتن یک دوربین حرفه ای یا لنزهای گران قیمت کافیست. ولی واقعیت این است که این نوع عکاسی فقط به تجهیزات خلاصه نمی شود. مهم تر از همه درک درست از نیازهای بازار خلاقیت و البته پشتکار است. در این مقاله قصد دارم تجربه های شخصی و چالش هایی که خودم در مسیر یادگیری عکاسی تبلیغاتی با آن ها مواجه شدم را با شما به اشتراک بگذارم و راه حل هایی کاربردی ارائه دهم. از انتخاب تجهیزات تا پیدا کردن مشتری های خوب همراه من باشید!

چگونه تبدیل به استاد عکاسی تبلیغاتی شوید؟

چرا عکاسی تبلیغاتی؟

اول از همه بیایید یک چیز را روشن کنیم؛ چرا عکاسی تبلیغاتی؟ اگر به دنیای تبلیغات و برندینگ علاقه دارید و دوست دارید خلاقیت خودتان را در خلق تصاویر به نمایش بگذارید این نوع عکاسی برای شماست. البته پول هم نقشی اساسی در انتخاب این مسیر دارد! بسیاری از برندهای بزرگ و کوچک به دنبال عکاسان حرفه ای هستند که بتوانند محصولات و خدمات آن ها را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشند. بنابراین اگر به دنبال مسیری هستید که هم هیجان داشته باشد و هم پر درآمد باشد عکاسی تبلیغاتی یک انتخاب عالی است.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی تبلیغاتی

اولین قدم : شناخت بازار

برای موفقیت در عکاسی تبلیغاتی باید بازار و نیازهای مشتری ها را به خوبی بشناسید. خیلی وقت ها فکر می کنیم که فقط عکاسی مهم است ولی در واقع شما باید بدانید مخاطب چه می خواهد. به عنوان مثال اگر برای یک برند لباس عکاسی می کنید باید سبک و سلیقه مشتری های آن برند را در نظر بگیرید. ارتباط گرفتن با برندها و درک درست از اهداف آن ها اولین و مهم ترین قدم است.

تجهیزات اما نه هر تجهیزاتی

بیشتر افرادی که به دنبال عکاسی تبلیغاتی می روند فکر می کنند با خرید گران ترین دوربین ها و لنزها بلافاصله به یک عکاس حرفه ای تبدیل می شوند. اشتباه نکنید! بهترین تجهیزات لزوماً تضمین کننده کیفیت عکس های شما نیست. برای شروع داشتن یک دوربین DSLR یا میرورلس و چند لنز با فاصله های کانونی مختلف کافیست. چیزی که واقعا اهمیت دارد یاد گرفتن استفاده درست از این تجهیزات است. خودم با یک Canon ۲۰۰۰D شروع کردم و اوایل کارم حتی لنزهای خیلی حرفه ای نداشتم اما با تمرین و آزمایش به تدریج توانستم کیفیت کارم را بالا ببرم.

جدول : تجهیزات پیشنهادی برای شروع

تجهیزات

پیشنهاد

کاربرد

دوربین DSLR یا میرورلس

Canon EOS ۲۰۰۰D یا مشابه

شروع خوب برای عکاسی تبلیغاتی

لنز ۵۰mm

Canon ۵۰mm f/۱.۸

مناسب برای عکاسی پرتره و محصول

سه پایه

Manfrotto Compact

تثبیت دوربین در نور کم

چراغ های استودیو

Godox SL۶۰W

بهبود نورپردازی

تمرین و تست کلید موفقیت

یادم می آید وقتی اولین پروژه عکاسی تبلیغاتی ام را گرفتم حسابی استرس داشتم. عکاسی از محصولات آرایشی بود و مشتری می خواست که همه جزئیات محصول در عکس مشخص باشد. بعد از چندین بار تست نور و تنظیمات دوربین بالاخره به نتیجه دلخواه رسیدم. این نکته را فراموش نکنید : تست کردن نور زاویه ها و پس زمینه ها از مهم ترین کارهایی است که باید قبل از شروع پروژه های بزرگ انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چه نوع عکاسی برند شما را متمایز می‌کند؟

آموزش و یادگیری مستمر

اینترنت و منابع آموزشی رایگان بهترین دوست شما هستند. سایت های آموزشی مثل YouTube و CreativeLive پر از ویدیوهای رایگان هستند که می توانید از آن ها بهره ببرید. اگر هم علاقه به یادگیری از طریق کتاب دارید کتاب های زیادی در زمینه نورپردازی ترکیب بندی و روانشناسی تصویر وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند تا دانش عکاسی تان را عمیق تر کنید.

نورپردازی مهم ترین فاکتور عکاسی تبلیغاتی

شاید عجیب به نظر برسد اما نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی از هر چیزی مهم تر است. شما باید یاد بگیرید چطور با استفاده از نور به محصولات یا مدل ها جان بدهید و آن ها را در بهترین حالت نشان دهید. اگر تازه کار هستید نگران نباشید. خودم بارها و بارها با مشکل نورپردازی مواجه شدم تا بالاخره با استفاده از چند منبع نور ساده و چند رفلکتور توانستم تصاویر خوبی تولید کنم. یکی از اشتباهاتم در ابتدا این بود که همیشه فکر می کردم باید از نور طبیعی استفاده کنم؛ اما بعد فهمیدم که گاهی ترکیب نورهای مصنوعی و طبیعی نتیجه ای به مراتب بهتر دارد.

ادیت عکس فراموش نشود!

عکس های خام همیشه زیبا نیستند. ادیت و پردازش تصاویر در برنامه هایی مثل Adobe Photoshop یا Lightroom به شما کمک می کند تا جزئیات بیشتری به تصویر اضافه کنید. ادیت می تواند شامل تغییر در نور رنگ حذف عناصر اضافی و حتی ترکیب چند عکس باشد. وقتی اولین بار شروع به یادگیری ادیت عکس کردم همه چیز برایم پیچیده بود؛ اما با گذشت زمان و تمرین به تدریج به ابزارهای اصلی مسلط شدم.

جدول : نرم افزارهای ضروری برای عکاسی تبلیغاتی

نرم افزار

کاربرد

پیشنهاد

Adobe Photoshop

ویرایش جزئیات و اصلاح عکس

نسخه CC

Lightroom

ادیت های سریع و رنگی

نسخه Classic

Capture One

برای عکس های RAW

برای عکاسان حرفه ای

پیدا کردن مشتری سخت ولی ممکن!

یکی از سخت ترین بخش های شروع کار عکاسی تبلیغاتی پیدا کردن مشتری است. خودم اوایل به چند فروشگاه کوچک رفتم و به آن ها پیشنهاد دادم که رایگان از محصولاتشان عکاسی کنم تا برای نمونه کار استفاده کنم. همین کار باعث شد اولین پروژه های پولی ام را به دست بیاورم. به شما هم پیشنهاد می کنم از همین روش استفاده کنید. شبکه های اجتماعی هم مثل اینستاگرام و لینکدین مکان های خوبی برای تبلیغ کار و پیدا کردن مشتری های جدید هستند.

از شکست نترسید

یادم می آید که یکی از پروژه های مهمی که داشتم به خاطر عدم هماهنگی در نورپردازی با شکست مواجه شد. این تجربه برایم خیلی ناامیدکننده بود ولی به جای اینکه دلسرد شوم از آن یاد گرفتم و سعی کردم در پروژه های بعدی این اشتباهات را تکرار نکنم. شکست جزئی از مسیر یادگیری است و به شما کمک می کند تا قوی تر شوید. بنابراین از شکست هایتان نترسید.

نتیجه گیری

در نهایت اگر می خواهید تبدیل به یک استاد در عکاسی تبلیغاتی شوید باید ترکیبی از مهارت های فنی خلاقیت و صبر را در خودتان تقویت کنید. این مسیر پر از چالش است ولی اگر به آن پایبند باشید می توانید به نتایج شگفت انگیزی برسید. همچنین فراموش نکنید که همیشه از تجربه های دیگران هم یاد بگیرید و نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. شما هم تجربه ای در عکاسی تبلیغاتی دارید؟ نظرتان را بنویسید!

پرسش و پاسخ ها

۱. آیا برای عکاسی تبلیغاتی باید تجهیزات خیلی گرانی داشته باشیم؟

نه الزاماً. تجهیزات مهم هستند ولی مهم تر از آن یادگیری استفاده درست از همان تجهیزاتی است که دارید. در ابتدا می توانید با دوربین های میان رده و لنزهای ساده شروع کنید و به تدریج تجهیزات حرفه ای تر بخرید.

۲. چه مهارت هایی برای عکاسی تبلیغاتی نیاز داریم؟

علاوه بر مهارت های فنی مثل تنظیمات دوربین و نورپردازی باید مهارت های ادیت عکس بازاریابی و مدیریت پروژه را هم یاد بگیرید. همچنین خلاقیت نقش مهمی در موفقیت شما خواهد داشت.

۳. چطور می توانم مشتری های بیشتری پیدا کنم؟

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید و با ارائه نمونه کارهای رایگان یا با قیمت کمتر نام خودتان را در بازار مطرح کنید. همینطور می توانید به برندها و فروشگاه های محلی مراجعه کنید و پیشنهاد همکاری بدهید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه تبدیل به استاد عکاسی تبلیغاتی شوید؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه تبدیل به استاد عکاسی تبلیغاتی شوید؟"، کلیک کنید.