نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

به گزارش خبرگزاری تیکسر و براساس گزارش پدال سیستم خنک کننده پیشرانه خودرو یکی از مهم ترین اجزای آن به شمار می رود. مسئولیت اصلی این سیستم به چرخش درآوردن مایع خنک کننده در پیشرانه است تا از داغ کردن قطعات و آسیب دیدن آن ها جلوگیری کند.

نشانه‌های خرابی واتر پمپ ماشین

مایع خنک کننده قادر است گرمای اضافی پیشرانه را جذب کرده و آن را از قطعات حساس داخلی دور کند. این مایع بخش اعظم گرما را به دلیل چرخش در داخل سیستم از دست می دهد و سپس دوباره به محل قبلی بازمی گردد تا مجدداً این سیکل ادامه داشته باشد. با اینکه سیستم خنک کننده پیشرانه برای کارکرد صحیح خود به قطعات متنوعی از جمله رادیاتور ترموستات لوله های مرتبط و… متکی است اما شاید قلب آن واتر پمپ باشد.

واتر پمپ همان طور که نامش پیداست وظیفه پمپاژ و به چرخش درآوردن مایع خنک کننده در کل سیستم را بر عهده دارد. این قطعه با اتصال به یک تسمه که معمولاً تسمه تایم یا تسمه پروانه یا سرپانتین است کار می کند. تسمه های یاد شده انرژی چرخشی میل لنگ را به پره واتر پمپ می رسانند و به آن اجازه می دهند تا از نیروی گریز از مرکز برای چرخش مایع خنک کننده در پیشرانه استفاده کند. واتر پمپ قطعه ای بادوام است و معمولاً طول عمرش به ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر می رسد اما همانند هر قطعه دیگری در معرض استهلاک قرار دارد و امکان خرابی زودتر از موعد آن نیز وجود خواهد داشت. زمانی که واتر پمپ از کار بیفتد مشکلات زیادی برای پیشرانه خودرو به وجود خواهد آمد. البته نشانه هایی وجود دارند که به مالک اعلام می کنند زمان تعویض این قطعه مهم فرا رسیده است. ما در این مقاله شما را با مهم ترین نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین آشنا خواهیم کرد.

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

داغ کردن پیشرانه

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

داغ کردن پیشرانه یکی از اصلی ترین نشانه های وجود مشکل در سیستم خنک کننده آن است. این مشکل احتمالاً زمانی رخ می دهد که سیستم نمی تواند مایع خنک کننده را به خوبی حرکت دهد و یا اینکه میزان این مایع بسیار کم است و یا اینکه خاصیت اولیه خود را از دست داده است. از طرف دیگر مشکلات متنوعی می توانند باعث داغ کردن پیشرانه شوند که یکی از آن ها خرابی واتر پمپ است. اگر قلب تپنده وسیله نقلیه داغ می کند احتمالاً چندین نشانه را مشاهده می کنید. اول اینکه آمپر آب خودرو به سمت قرمز حرکت می کند. اگر این اتفاق رخ داد سریعاً خودرو را نگه دارید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید؛ اما اگر متوجه بالا رفتن آمپر نشدید و یا اینکه آمپر خراب بود نشانه های دیگری را هم خواهید دید که یکی از واضح ترین آن ها خروج بخار یا دود از زیر کاپوت است. با داغ کردن پیشرانه روغن و مایع خنک کننده درون آن می سوزد و دود سفید رنگی از زیر کاپوت بیرون می زند.

نشتی مایع خنک کننده

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

یکی دیگر از نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین نشتی مایع خنک کننده است. این نشتی ها می توانند تقریباً از هر بخش سیستم خنک کننده رخ دهند و حتی امکان نشتی داخلی مایع هم وجود دارد که فرایند تشخیص نشتی را کمی پیچیده و دشوار می کند. واتر پمپ اگرچه جزو بادوام ترین قطعات سیستم خنک کننده است اما خرابی آن می تواند منجر به نشت مایع خنک کننده شود. در این حالت بوی شیرینی به مشام می رسد و مایع خنک کننده زیر خودرو دیده می شود. البته بسته به محل نصب واتر پمپ در پیشرانه شاید این نشتی سریعاً دیده نشود.

به گوش رسیدن صداهای عجیب از پیشرانه

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

خرابی قطعات مختلف پیشرانه می تواند صداهای عجیبی را تولید کند و سیستم خنک کننده نیز از این قاعده مستثنا نیست و واتر پمپ اگر خراب شود کاملاً این موضوع را نشان خواهد داد. دلیل صدای عجیب واتر پمپ هم به قطعات متحرک آن مربوط می شود. تقریباً تمامی واتر پمپ ها با تسمه کار می کنند و بنابراین این قطعه برای دریافت انرژی از تسمه به پولی متکی است. این پولی ها با گذشت زمان مستهلک می شوند و می توانند صدای ناله را ایجاد کنند. همچنین امکان شکستن بلبرینگ ها و پره های واتر پمپ نیز وجود دارد که صداهای عجیبی تولید خواهد کرد.

آسیب فیزیکی واتر پمپ

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

آسیب و استهلاک مکانیکی همیشه نشانه های خود را به صورت آنی بروز نمی دهد. گاهی اوقات مشکلات از ابعاد کوچک شروع شده و راننده زمانی متوجه عمق آسیب می شود که کار از کار گذشته است. به همین خاطر است که باید همواره به فکر سرویس و نگهداری خودرو بود. یکی دیگر از نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین آسیب فیزیکی و زنگ زدگی این قطعه است. اگرچه واتر پمپ معمولاً از گردوغبار جاده به دور است اما امکان آسیب دیدن و به ویژه زنگ زدگی آن وجود دارد. تمیز نگه داشتن محفظه پیشرانه به تشخیص این مسائل کمک می کند.

کارکرد بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر خودرو

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

آسیب و مشکلات مکانیکی همیشه تنها نشانه های خرابی واتر پمپ نیستند. خودروسازان برای سرویس و نگهداری محصولات خود بازه های زمانی و کارکرد مشخصی را تعیین کرده اند و با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو می توان از جزئیات آن ها مطلع شد. با اینکه کارکرد بالای خودرو ضرورتاً به معنی نیاز به تعویض واتر پمپ نیست اما زمانی که کارکرد خودرو از ۱۶۰ هزار کیلومتر بگذرد بهتر است برخی قطعات تعویض شوند تا خیال مالک از بابت عملکرد صحیح خودرو راحت شود. با توجه به اینکه واتر پمپ به تسمه تایم یا تسمه سرپانتین متصل است بنابراین در زمان تعویض این قطعه توصیه می شود تسمه مرتبط با آن را نیز تعویض کنید.

هزینه تعویض واتر پمپ ماشین

نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین

بسته به نوع خودرو هزینه خرید و دستمزد تعویض این قطعه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال واتر پمپ خودروی پراید قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دارد درحالی که برای خرید واتر پمپ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باید حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد. دستمزد تعویض این قطعه نیز برای خودروی پراید حدود ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده درحالی که دستمزد و اجرت تعویض واتر پمپ پژو ۲۰۶ بین ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است.

۲۲۷۲۲۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نشانه های خرابی واتر پمپ ماشین"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه