تصویر روز ناسا: اژدهای آتشدان

به گزارش تیکسر، سحابی نشری NGC 6188 خانه ابرهای درخشانی است که با فاصله حدود ۴ هزار سال‌نوری از ما در نزدیکی لبه ابر مولکولی بزرگی در صورت فلکی آتشدان (Ara) واقع در نیم‌کره جنوبی آسمان واقع شده ولی در طول‌موج‌های مرئی دیده نمی‌شود. ستارگان عظیم و جوانی که درون تجمع ستاره‌ای Ara OB1 قرار دارند، فقط چند میلیون سال است که در آن منطقه شکل گرفته‌اند و با بادهای ستاره‌ای نیرومند و تشعشعات فرابنفش شدید، سحابی‌ها را تراشیده، این الگوهای زیبا را پدید آورده و ابرهای عظیم را به تابش واداشته‌اند.

موج اخیر ستاره‌زایی در این منطقه نیز احتمالاً تحت تأثیر بادها و انفجارهای ابرنواختری حاصل از نسل‌های قبلی ستارگان سنگین اتفاق افتاده است که گازهای مولکولی را از یکنواختی خارج و در مناطقی خاص، فشرده کرده است.

تصویر روز ناسا: اژدهای آتشدان

این تصویر زیبا با آن‌همه جزئیات چشمگیر، محدوده‌ای از آسمان به قطر بیش از ۲ درجه (معادل ۴ ماه کامل) را در برمی‌گیرد و با توجه به فاصله NGC 6188 می‌توان گفت که پهنای این بخش از سحابی از ۱۵۰ سال‌نوری هم فراتر می‌رود.

اعتبار تصویر و حق چاپ: کارلوس تیلور. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تصویر روز ناسا: اژدهای آتشدان" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تصویر روز ناسا: اژدهای آتشدان"، کلیک کنید.