بهره برداری 8 کیلومتر آزادراه قزوین
آفتاب نیوز :
8 کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین – رشت با حضور معاون اجرایی رییس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و مسوولان استانی به بهره برداری رسید.
آزاد راه قزوین – رشت که 12 سال به حال خود رها شده بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید رییس جمهوری بر تکمیل پروژه های ملی نیمه تمام و با پیگیری های استاندار گیلان باقیمانده پروژه آزاد راه به سرانجام رسید.
این پروژه نیمه کاره مشکلاتی برای مسافران به لحاظ بار ترافیکی و شهروندان لوشان، رودبار، منجیل و رستم آباد به ویژه در ایام تعطیلات ایجاد می کرد که با بهره برداری از این آزادراه این مسایل رفع می شود.
افتتاح آزادراه 8 کیلومتری بدون باند برگشت به دست رییس جمهور!
خبرگزاری ایلنا، دیروز درباره این آزادراه نوشته بود: 8 کیلومتر آزادراه رودبار- منجیل با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی و محلی افتتاح می شود. این افتتاح این مسیر هرچند گلوگاه باز کن، اما ناقص است. چراکه تنها یک باند رفت به افتتاح می رسد و فقط گلوگاه ترافیکی مسیر رفت را باز می کند و این آزادراه 8 کیلومتری که فردا که با دست رییس جمهوری به افتتاح می رسد، باند برگشت ندارد.
قرار بر این است که مسیر برگشت این آزادراه همان مسیر قبلی از شهر رودبار و منجیل باشد بنابراین هر چند مسافران در مسیر رفت با ترافیک مواجه نمی شوند، اما در مسیر برگشت در جاده قدیم داخل شهر به بن بست ترافیکی می خورند. البته بدیهی است که ایام عید که زمان های برگشت در روز های تعطیلات توزیع می شود، به مشکل مضاعف ترافیکی مسیر برگشت در جاده قدیم مواجه نمی شویم، اما در ایام دیگر ترافیک مسیر برگشت گلوگاهی برای مسافران خواهد بود.
البته طبق اعلام مسیولان وزارت راه و شهرسازی، باند برگشت از مسیر داخل شهر منجیل- رودبار موقتی است و پس از عید نوروز ساخت مسیر برگشت در مجاورت مسیر باند رفت آزادراه جدید شروع می شود. مسیر برگشت طراحی و تصویب شده و در صورت تامین مالی، عملیات اجرای آن شروع می شود که به 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اما یکی از ابهامات مطرح شده برای این افتتاح ناقص و بدون باند برگشت این آزادراه، سرنوشت کسب و کار مردم رودبار و منجیل است که بخشی از مردم این منطقه از فروش زیتون به مسافران ارتزاق می کنند بطوریکه بیش از 250 مغازه و غرفه فروش زیتون و فرآورده ها و محصولات جانبی آن، در مسیر جاده رودبار- منجیل از داخل شهر فعال هستند و تنها منبع درآمدی آن ها فروش محصولات به مسافران است. یکی از دلایل تاخیر در ساخت آزادراه رودبار- منجیل هم مقاومت بومیان این منطقه بوده چراکه از حمایت حاکمیت از آن ها برای بقای کسب و کار خود اطمینان ندارند.
هرچند که فعلا مسیر برگشت از همان جاده داخل شهر رودبار و منجیل می گذرد، اما با ساخت باند برگشت در آزادراه جدید، میزان فروش بومیان این منطقه هم کاهش پیدا می کند و بومیان نگران این تهدید آزادراه نو هستند، اما در آن طرف مسیولان می گویند؛ آزادراه مانع درآمدی نخواهد بود و هر مسافری که تمایل به خرید داشته باشد تردد در همان مسیر قدیم را انتخاب می کند و نمی توان ترافیک بیش از 8 ساعته مردم در این مسیر و تبعات آن را به نفع کسبه منطقه نادیده گرفت.
اما باید توجه داشت که نادیده گرفتن اشتغال و درآمد بومیان رودبار و منجیل پس از انتقال ترافیک به آزادراه جدید هم تبعاتی خواهد داشت که دولت و حاکمیت نباید آن را نادیده بگیرد.
البته ناگفته نماند که ساخت باند رفت چندین سال زمان برده و علی رغم مشکلات در موضوع تامین مالی، این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار سازی است و ساخت آن به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی هایی همراه بود و طبق آنچه که مسیولان کردند ساخت باند برگشت هم چندین سال زمان می برد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهره برداری 8 کیلومتر آزادراه قزوین" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهره برداری 8 کیلومتر آزادراه قزوین"، کلیک کنید.