از دست دادن زمان طلایی امدادرسانی به دلیل کم عرض بودن معابر

تیکسر/خراسان رضوی رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کاشمر با اشاره به وجود برخی مشکلات و مواجهه نیروهای آتش نشانی با معضلاتی جدی برای خدمات رسانی بهتر، گفت: به دلیل کم عرض بودن معابر اگر اتفاقی بیفتد زمان طلایی را در امدادرسانی از دست می دهیم.

از دست دادن زمان طلایی امدادرسانی به دلیل کم‌عرض بودن معابر

امیر نژادرحیم در گفت و گو با تیکسر، با بیان اینکه در آتش نشانی نقشه خطرپذیری شهر را نداریم و مناطق فقط طبقه بندی شده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات و دغدغه های جدی ما پاسخگو نبودن معابر شهری به نسبت این حجم از خودرو است. به دلیل کم عرض بودن معابر اگر اتفاقی بیفتد زمان طلایی را در امدادرسانی از دست می دهیم.

وی تصریح کرد: معابر مربوط به 30 سال قبل هستند ولی تعداد خودرو روز به روز در حال افزایش است، متاسفانه ورودی چهار خیابان اصلی اصلاً استاندارد نیست و دچار مشکلاتی جدی هستند.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کاشمر با اشاره به اینکه اگر در خیابان اصلی شهر کاشمر (امام یک-پاساژ گلها) اتفاقی بیفتد حتی خودروهای سبک آتش نشانی هم امکان خدمات رسانی و ورود به این معبر را ندارند.

وی تاکید کرد: اگر قوه قضاییه کاری کند که آتش نشانی به عنوان ضابط قضایی باشد نه رابط قضایی قطعاً قدرت اجرایی آتش نشانی بیشتر و به نفع ایمنی شهر خواهد بود.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کاشمر در ادامه آیلند وسط خیابان مرکزی را یکی از مشکلات اصلی آتش نشانی دانست و گفت: متاسفانه ایلند وسط خیابان امام بسیار مشکل ساز است. نمی دانم کسانی که در گذشته با احداث این ایلند موافقت کردند به این فکر نکرده اند که اگر زمان شلوغی حادثه ای اتفاق بیفتد امدادرسانی به چه شکل خواهد بود.

وی گفت: برخی مواقع به دلیل وجود این آیلند برای اینکه به موقع در محل حادثه حاضر شویم مجبور بودیم که خیابان را خلاف برویم که این خود حادثه ساز است. با توجه به اینکه این روزها شاهد بار ترافیکی بسیاری در نقاط مختلف شهر هستیم، متاسفانه این چالش ها در این خیابان کم عرض گریبانگیر شده که می طلبد برای خدمات رسانی بهتر رفع شود.

نژادرحیم افزود: از میدان شهید غلامی به سمت جنوب شهر چون 70 درصد شهر بافت فرسوده هستند فاقد استانداردهای لازم از جمله عریض بودن معابر هستند.

وی بیان کرد: هرچند در گذشته نردبانی برای آتش نشانی این شهر تهیه شد و ساختمان های 7 تا 8 طبقه را پوشش می دهد اما عملاً در معابر با عرض کم این نردبان هیچ کارایی ندارد.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی کاشمر با اشاره به اینکه تاکنون از این نردبان در عملیات ها بسیار کم استفاده شده است، افزود: عملاً نردبان و بالابر آتش نشانی متناسب با معابر کم عرض این شهر کارآیی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه کاشمر پتانسیل سد، چاه های قنات، تصادفات جاده ای، زلزله و… را دارد، افزود: مواجهه با هرکدام نیاز به امکانات خاص خودش را دارد، به لحاظ خودرویی وضعیت نسبتاً مطلوبی داریم اما در خصوص تجهیزات می طلبد به روزتر شویم.

نژادرحیم با اشاره به اینکه برای امدادرسانی بهتر قطعاً تجهیزات حرف اول را می زند، گفت: برای اینکه تجهیزات آتش نشانی در ساختمان ها لحاظ شود باید از چهار سقف به بالا باشد که تلاش می شود به طبقات پایین تر هم تعمیم داده شوند.

وی افزود: مکان های تجمعی، تجاری، بهداشتی و تفریحی بسیاری در کاشمر داریم که نه تنها سیستم اطفاء حریق بلکه سیستم اعلام حریق استانداردی هم ندارند، باید تدبیری اندیشیده شود که ملزم به اجرای این سیستم ها شوند.

جاده های غیراستاندارد

نژادرحیم با اظهار تاسف از صدور مجوز ساختمان های چندین طبقه در معابر با عرض بسیار کم که در بسیاری از مناطق این شهر عملاً امکان ورود نیروهای امدادی و خدمات رسان را با مشکلات جدی و بعضاً غیرممکن می کند، گفت: اغلب منتظر می مانیم بحران اتفاق بیفتد سپس در حین بحران تصمیم می گیریم چه بکنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چون جاده های منطقه استاندارد نیستند هر روز شاهد تلفات انسانی بسیاری هستیم و دولت فقط بیمه را پرداخت می کند اما حاضر نیستیم همان مبلغ را صرف ایمنی راه ها کنیم.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر گفت: تجربه نشان داده زمانی که در یک شهر بحرانی اتفاق می افتد نیروهای امدادی آن شهر را اگر سرجمع کنیم به 10 درصد نخواهند رسید، چون نیروهای امدادی درگیر خانواده های خودشان که دچار آسیب شده اند می شوند به همین دلیل از شهرهای اطراف نیرو درخواست می شود.

مناطق حاشیه نشین در معرض تهدید جدی

وی تصریح کرد: بعضاً بندهای خاکی داریم که لای و رسوب گرفته و عملاً ارتفاع سیل بندها کم شده و این موجب می شود سرازیری آب به سمت حسین آباد و شهرک سید مرتضی بیشتر تهدید جدی باشد.

نژادرحیم خاطرنشان کرد: چون جلوی مسیل ها گرفته شده و رسوب زدایی نشده اند زنگ خطر جدی هستند، مناطق حاشیه نشین چون مقاومت لازم را ندارند بسیار در معرض تهدید زلزله و آتش سوزی و سیلاب هستند.

از دست دادن زمان طلایی امدادرسانی به دلیل کم عرض بودن معابر

وی با بیان اینکه اگر حادثه ای منجر به بحران شود به خصوص در حسین آباد تلفات انسانی بسیاری را خواهیم داشت، ادامه داد: اگرچه ساخت وسازها با نظارت مهندسین نظام مهندسی هستند اما بعضاً در یک زمین کوچک چندین چاه را برای فاضلاب حفر می کنند و این بحران ساز است چون موجب نشست و ریزش ساختمان می شود.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر از وجود قنات هایی متروکه در زیر کاشمر خبر داد و گفت: تاکنون برخی از این ها ریزش کرده اند و خسارت های مالی و جانی را برجای گذاشته اند.

سازه های غیراستاندارد

وی در ادامه بیان کرد: اگرچه از مساجد و تکایا در مواقع بحرانی به عنوان اسکان اضطراری استفاده می شود اما سازه های این اماکن نه تنها مهندسی شده نیستند بلکه خروجی های درستی برای این مواقع تعبیه نشده است.

نژادرحیم عنوان کرد: اگر در زمان اسکان شهروندان در این اماکن فاقد استحکام و ناایمن زلزله ای اتفاق بیفتد موجب از دست دادن جان چندین نفر می شود و فاجعه است.

وی افزود: وقتی می دانیم کاشمر روی گسل زلزله قرار دارد نباید به سادگی از کنار آن گذشت، باید بهترین پیش بینی ها را برای امدادرسانی داشته باشیم.

رییس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر بیان کرد: اگرچه کاشمر پتانسیل وقوع یکسری اتفاق و بحران ها را دارد اما امکانات لازم را برای مواجهه نداریم و در این خصوص دچار مشکل جدی هستیم.

وی گفت: نقشه جامع خطرپذیری که کل مخاطرات شهر را در نظر گرفته باشیم و براساس آن یک نقشه خطر تهیه کرده باشیم هنوز نداریم.

پایان خبر تیکسر

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از دست دادن زمان طلایی امدادرسانی به دلیل کم عرض بودن معابر" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از دست دادن زمان طلایی امدادرسانی به دلیل کم عرض بودن معابر"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه