اصلاح نظام کارمزدها؛ چرا و چگونه؟
تیرماه سال گذشته بود که بانک مرکزی اصلاح نظام کارمزدها را با هدف نوسازی و بهسازی شبکه پرداخت، کلید زد. همچنین همراهی با استانداردهای جهانی و لزوم ارایه خدمات نوین در شبکه پرداخت از دیگر دلایل اصلاح نظام کارمزدها بود.
به گزارش تیکسر، طی سالیان گذشته با وجود ارایه خدمات با درصد اطمینان بالای 99/99 درصد در این شبکه، امکان ارایه خدمات جدید و افزایش ظرفیت عملا وجود نداشت. بنابراین، بانک مرکزی اصلاح نظام کارمزدها را در دستور کار قرار داد.
پس از گذشت یک سال از اجرای طرح، مشارکت پذیرندگان در تامین هزینه های صنعت پرداخت الکترونیک کشور منجر به تامین هزینه های لازم برای بروزرسانی ناوگان فرسوده پرداخت کشور شده و در همین راستا ابزارهای نوین پرداخت از جمله خدمات پرداخت امن بدون نیاز به کارت در قالب پروژه کهربا نیز در کشور عملیاتی شده و در حال توسعه است.
بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، تعیین نرخ کارمزد خدمات بانکی متناسب با هزینه تمام شده بر عهده بانک مرکزی بوده و این بانک موظف است بصورت سالانه نسبت به بروزرسانی نرخ های موصوف اقدام کند. بروزرسانی مستمر سالیانه نرخ های کارمزد خدمات بانکی حضوری و الکترونیکی، علاوه بر جلوگیری از ایجاد ناترازی در درآمدهای غیرمشاع و جلوگیری از تامین هزینه های شبکه بانکی از محل درآمدهای مشاع، با تامین مالی مناسب برای بروزرسانی فرآیندها و زیرساخت ها منجر به سرمایه گذاری مضاعف شبکه بانکی در تامین ابزارها و راهکارهای نوین بانکی و پرداخت و ارتقای کیفیت خدمات بانکی حضوری و الکترونیکی خواهدشد.
با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 98 درصد گردش مالی اقتصاد با استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیکی و غیرنقد صورت می گیرد؛ حفظ کیفیت و بروزرسانی زیرساخت های بانکداری و پرداخت الکترونیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در اصلاحات جدید مطابق با استانداردهای بین المللی، پذیرندگان فروشگاهی در تامین بخشی از هزینه های خدمات دریافتی، مشارکت می کنند. در این رویکرد کماکان شبکه بانکی کشور در تامین هزینه های کارمزد خدمات مشارکت داشته؛ لیکن با رویکرد اصلاحات ساختاری، مشارکت فروشندگان نیز بعنوان دریافت کنندگان اصلی خدمات پرداخت الکترونیک درنظر گرفته شده است.
تاکنون نیز بیش از 75 درصد از پایانه های فعال صنعت پرداخت در سطح کشور، مشتمل بر بیش از هفت میلیون پایانه، مشمول پرداخت کارمزد سهم پذیرنده توسط دارندگان پایانه ها شده اند.
بنابر اعلام بانک مرکزی در فاز اول طرح، این طرح به صورت مرحله ای اجرایی می شود و مقرر است تمامی پذیرندگان و دریافت کنندگان خدمات مشمول این طرح شوند. طرحی که عدالت در استفاده از خدمات را در نظر گرفته و همانگونه که استفاده کنندگان از خدمات پرداخت کارتی، هزینه های مرتتب بر آن را پرداخت می کنند سایر دریافت کنندگان خدمات نیز مشمول پرداخت کارمزد می شوند.
بنا بر اعلام بانک مرکزی، بخشی از فاز سوم اصلاحات موصوف از 24 اریبهشت ماه برای سه دسته صنفی فروشندگان سبزی و میوه و تره بار، خرازی و عوارض راه اجرایی خواهدشد.
حسب بررسی های انجام شده درخصوص صنوف اخیرالذکر کماکان بخش اصلی هزینه کارمزد از سوی شبکه بانکی پرداخت شده و پذیرندگان فروشگاهی موصوف بصورت میانگین مشمول کارمزدی کمتر از 23 هزار ریال بصورت روزانه خواهند شد.
شایان ذکر است، صنوف مزبور صرفا کمتر از 10 درصد پایانه های کشور را شامل می شود.
پایان خبر تیکسر
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اصلاح نظام کارمزدها؛ چرا و چگونه؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اصلاح نظام کارمزدها؛ چرا و چگونه؟"، کلیک کنید.